Tuesday 26 April 2011

* SomeONe SaiD* ......

 "cinta itu tidak disedarii kedalaman nyee sehingga tiba pada saat perpisahan..."


"jika kamu letakkan hatimu di akhirat .. pastii kamu akan rase bahagia di dunia dalam redha NYA... tetapi jika kamu letakkan jiwa mu hnya pada dunia.. maka kamu akan merase pahit maung nya hati y tidak berkesudaha "

"perjalanan ini begitu dasyat.. bagai belayar di lautan gelora.. bagai meniti titian penuh berduri.. namun laba nya begitu lebat.. hnya si cekal dan si tabah sampai ke tujuan.. "

"orang y kurang ditimpa kesulitan.. jiwa nyee akan lemah.. sebagaimane orang yang kurang bekerja.. badannye lemah.. bersyukur laa apabila d uji dengan kesulitan.. kerana dengan itu kite mempunyai jiwa yang kuat dan tabah "

"kesusahan dan kesulitan laksana musim dingin yang basah..lembap serta tidak disukai insan.. tetapii..sesudah musim sejuk itulah.. tumbuhnye bunga bunga yang harumm dan buah buahan y subur "

"barangsiapa yang memperhatikan kepentingan saudaranya..maka ALLAH akan memperhatikan kepentingan nyee.. barangsiapa yang melapangkan suatu kesulitan sesame muslim.. maka ALLAH akan melapangkan satu kesulitan daripada beberapa kesulitan di hari khiamat.. dan barangsiapa yang menutupi kejelekan orang lain maka ALLAH akan menutupi kejelekan dirinya pd hari khiamat.. "


"dan tiada la kehidupann di dunia ini melainkan senda gurau dan main main.. dan sesungguhnya..akhirat itula y sebnarnye kehidupan.. kalau mereka mengetahui nya.."
"jika ALLAH sayang kepada seseorang,DIA akn berikan iman..jika ALLAH sayang lagi.. DIA akn beri kekuatan untuk mengamalkan agama-nya dgn sempurna.. dan jika ALLAH syg lg..DIA akn sushkan hmba-nya.. dgn urusan dunianya..untuk menguji pula sejauh mne cinta hamba itu kepada-NYA.. "

"usah menjangkakan mase depan.. kerana mase depan adalah milik tuhan..sebalik nyee.. hadapilah hari hari mendatang dengan penuh senyuman.. usaha serta tawakal pada-nya.. dan redha la..ats segala yang telah diberikan kerana..segalanye.. pastilah y terbaek.. "

"andai ternyata keinginanmu tidak selari dengan ketentuan-nya... ternyata.. apa y diharapkan esok hari tidak menjadi nyata..malah yang terjadi adalah y sebaliknye..maka kamu mesti tetap ikhlas.. kamu harus menerima semuanya dengan senyum yang mekar menguntum dan dengan redha y tidak terhitung..
persiapkanlah hidupmu hanya untuk ALLAH.. DIA lah tujuan hidup..malah sebaik baik tujuan hidup !!! sedang y lain nyaadalah wasilah.. alat..bekal dan tawassul untun mencapai keredhaan ALLAH..
maka..jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu.. kerana itu memang bukan untukmu.. bersihkan hatimu..ikhlaskan la hati..dan redha laa dengan ketentuan-nya..kerana kite ini adalah sebenar benar hamba yang tahu kenal diri serta tahu bersyukur pd tuhannya.. "

1 comment: